16 februarie 2015

Pas cu pas - Educatia non-formala in Edu Performing II - Relatarile Formatorului Emi Rotea!

EDUCATIA NON-FORMALA, CONCEPT INFINIT?

Nu o sa incep prin a da o definitie a educatie non-formale, tocmai pentru ca aceasta nu are o definitie exacta, ci implica un intreg proces de invatare, metodele fiind construite in asa fel incat sa ii stimuleze intr-un mod dinamic pe cei care iau parte la astfel de activitati sa se dezvolte personal, sa invete, sa gandeasca intr-un mod diferit si sa primeasca lucrurile pe care le invata cu placere.

TUTUSI, INVATAM NON-FORMAL PENTRU CA?

Pot spune ca educatia non-formala este un proces de invatare, care are scopul de a construi un cadru in care participantii sa isi doreasca sa invete noi lucruri, sa isi depaseasca limitele, sa iasa din zona de confort. Este un proces interactiv in care participantii invata unii de la ceilalti si de asemenea un proces care ofera multa libertate, in care creativitatea joaca un rol important. In cadrul proiectului Edu Performing II am urmarit pregatirea lucratorilor de tineret din cele 7 tari participante in proiect pentru a putea implementa metodele de educatie non-formala prezentate in proiect in activitatilor pe care acestia le vor desfasura in tarile lor de provenienta. Metodele folosite se adreseaza unor grupuri diverse, pornind de la copii de gradinita si pana studenti, astfel incat procesul de invatare a oferit o gama larga de optiuni. 

FORMAREA LUCRATORILOR EUROPENI, PAS CU PAS!

Fiecare zi a proiectului a corespuns unei metode. In prima parte a zilei, ca formator prezentam metoda, modalitatea de mplementare a acesteia (grup tinta, impartire pe echipe, asezarea salii, modalitatea de prezentare etc) scopul, obiectivele iar mai apoi aplicam metoda cu participantii proiectului, pentru o mai buna intelegere prin participarea efectiva in procesul de implementare.

In partea a 2-a a zilei imparteam participantii in echipe, acestia avand sarcina de a adapta si de a imbunatati metoda, astfel incat sa o poata implementa cu alte grupuri din scoli, licee sau grupuri de voluntari. In acest proces, participantii si-au asumat diverse roluri pe care un voluntar le poate avea, precum, Facilitator, Mentor, Coordinator, Lider sau Formator. In acest proces, rolul formatorului a fost de a supraveghea buna desfasurare a activitatii echipelor de a ii intruma pe participanti si de a le oferi sfaturi atunci cand aveau nevoie. Astfel, la finalul zilei fiecare metoda era modificata si imbunatatita in functie de directia pe care echipa o alegea iar in final acestia implementau varianta imbunatatita a metodei cu diverse grupuri de copii elevi sau voluntari, avand libertatea de a aborda din perspectiva personala prezentarea si implementarea metodei.

Pe parcursul proiectului, participantii au interactionat cu tinerii din comunitatea locala in cadrul tuturor metodelor, cele mai de success fiind Picture Method, Happy End Method si Reality Check. In cazul primelor doua metode, participantii au jucat rolul formatorilor, avand sarcina de a organiza intreaba metoda cu tinerii din scoala generala Nr.5 in cazul Happy End Method si a unui grup de voluntari din liceele ramnicele in cazul Picture Method. Participantii au fost impartiti in echipe, fiecare echipa avand o varianta imbunatatia si personalizata a metodei initiale, si-au desemnat sarcini si fiecare a jucat un rol in implementarea cu succes a metodei. Ca si formator am putut analiza evulutia si gradul de implicare al fiecarui participant, in functie de competentele si experienta personala si de asemenea am putut analiza aplicabilitatea modificarilor aduse metodei initiale si modul in care tinerii din comunitatea locala primesc metoda si se implica in desfasurarea ei. Am constatat faptul ca non-formalul este inca un domeniu putin cunoscut tinerilor, iar acestia tind sa lucreze intr-un mod formal, specific scolii. Totusi, avand o mai mare libertate prin natura organizarii metodelor, in anumite cazuri acestia au reusit sa treaca peste bariere si sa deschida drumul perspectivelor educatiei non-formale.

Consider ca educatia non-formala aplicata si inteleasa intr-un mod corespunzator si mai ales participarea in proiecte Erasmus+ poate oferi tinerilor o noua viziune, poate reprezenta o completare pentru educatia formala si o buna modalitate de a invata si de a te dezvolta personal in timpul liber. 

Emilian Rotea – Formator in cadrul proiectului EDU PERFORMING II, finantat de Uniunea Europeana prin Programul Erasmus Plus.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu